KERSTKROON

25 december 2021 - Parijs, Frankrijk

20211225_112459  20211225_112242

Het gebeurde in die dagen...

Zal ik schrijven over mijn moeder die ieder jaar een paginagroot kerstverhaal schreef in de Gooi en Eemlander en dat deed op een Duitstalige opvoeding tot haar 8e levensjaar en vervolgens nederlandstalig onderwijs op een schippersinternaat alwaar de oorlog haar schoolcarrière na drie jaar  beëindigde? Of zal ik schrijven over kerstdiners in mijn jeugd waar een gebraden kip, puree,  appelmoes en een viennetta ijsstaaf het hoogtepunt was; de nachtmis waar we van mama de jasjes uit moesten doen, dan kon iedereen onze mooie jurkjes bewonderen. Kerst met kniekousjes, want in mijn maillot viel ik direct een gat.

In mijn studententijd verruilden we de kip door exotische hazenpepers, geschoten op het landgoed van een van ons. Toppunt van decadentie was het 7-gangendiner in omgekeerde volgorde te eten (nooit meer gedaan daarna). In diezelfde tijd lokte onze vader ons met wintersporten in Crans Montana. Ik weet nog dat daar de autoritaire vader- dochter rol omdraaide als sneeuw voor de zon toen we na een uitputtende lunch de Volvo niet meer konden vinden. Na wat nummerplaten gepoetst te hebben stapte mijn vader in zijn auto van de zaak en dacht met vol gas de sneeuwhorde te kunnen nemen. Dat lukte niet en tot mijn verbijstering deed deze, in mijn ogen hele wijze man, het stomste wat je kon doen: hij bleef vol gas geven, Mijn moeder zocht met haar nertsjasje (kon nog allemaal toen) dekking tegen de op-spetterende modderballen. Omstanders schoten te hulp: mijn vader wou er niets van weten! Toen heb ik heel autoritair het portier geopend, mijn hand opgegeven, de houtblokken die ik in mijn linkerooghoek al had zien liggen onder de banden gelegd en hem als een dirigent eruit geleid . Het gebeuren had enige impact in de daaropvolgende jaren. Tijdens autoritten zat ik naast mijn vader, als kaartlezer!

Het Weihnachtsoratorium van Bach strijkt neer in de woonkamer van mijn Franse boerderij. Paukenslagen en fagotten verdringen hoch jauchzend de stilte en de rust. Ik heb het maar mooi voor mekaar. Een niet lekkend dak, een lekker bed, best veel comfort. Ik draai het oratorium nog meer open. Het kan, het mag. De koelkast is vol met hertenbout, voldoende voorraden, hout in de schuur en veel flessen water; de kerstboom die wacht op zijn versieringen...

Ik mag één ding niet: naar buiten (gelukkig heb ik een hele grote tuin). Afgelopen woensdag werd ik positief getest. Een wijntestavondje op zaterdag, waar de Nederlandse witte Havelter “grijs” de Sancerre naar de kroon stak, mondde uit in een corona- testmiddag. Mijn booster had zijn afweerkostuum nog niet helemaal op orde: op een loopneusje na, ben ik er niet ziek van.

Het was even slikken. De néglicé die ik speciaal voor André maakte met echte zijde uit Parijs (lastig hoor die bouwvakkershanden en ragdunne zijde), delen we nu virtueel, net als de maaltijden, het kerstconcert en onze ideeën. We waren echt verdrietig. We hebben misschien niet zo veel kerst’s meer te gaan (op onze leeftijd).

Op dit soort momenten denk ik aan de mensen zonder dak, weinig eten en een uitzichtloos bestaan. En ook nog even aan dat 8- jarige meisje dat het tot schrijfster schopte. Dat waren nog eens tijden… Het gebeurde in die dagen…

Ik wens jullie vredige kerstdagen en een betekenisvol nieuwjaar.

1. Bart:
    25 december 2021
    Mooi! Blijf schrijven in 2022 en daarna. En hopelijk geniet je binnenkort van je lief en haal je de schade in.
    Een gloedvol en inspirerend nieuw jaar wens ik jou en jullie toe! xx
  2. Ariane De Brauw:
    25 december 2021
    Lieve Dop, ontroerend mooi. Dat schrijven heb je dus van je moeder..'t Was even of ik bij je was, in huis, cousy en warm. Sterkte kusje Ariane
  3. Frank Hilwig:
    25 december 2021
    Leuk, Anne, je overpeinzingen. De dingen die boven komen drijven als je kerst-boodschappen en verhalen schrijvende moeder die ik goed gekend heb. En de reddingsactie die je pleegde om je vader in zijn Volvo uit de sneeuw te redden, waardoor je eindelijk door hem serieus genomen werd. En jouw eerste ervaring met een positief uitgevallen test...ga door in het nieuwe jaar !
  4. Tineke:
    25 december 2021
    Ach lief mens, wat een pech maar je bent er gelukkig niet erg ziek van. En het belemmert je ook niet om weer een prachtig verhaal te schrijven. Appels vallen dus echt niet ver van bomen! Gewoon de kerstboom laten staan en zodra je weer negatief getest bent alsnog Kerstmis vieren met lief, Weihnachtsoratorium, hertenbout en negligé! Op naar een beter 2022
  5. Paul:
    Sterkte Annemarie,
    Gek dat we op deze dagen altijd aan vroeger terug denken.ik denk dat we toch de geborgenheid zoeken.fijne dagen en ik hoop tot snel want we gaan gewoon weer oliebollen bakken..
    Dikke knuffel Paul en Renske.
  6. Jan-Dirk Mijwaard:
    26 december 2021
    Mooie verhalen Dop!! Hoort ook bij onze levensfase om terug te kijken; iedereen heeft wel wat moois meegemaakt. Sterkte met je quarantaine en een mooie jaarwisseling. Groet Jan-Dirk
  7. Margreet Sala:
    26 december 2021
    Wat een teleurstelling… maar wat een mooi verhaal weer voor ons gemaakt!
    Het zal voorlopig om blijven gaan met teleurstellingen…. Het wordt/is een andere wereld. Gelukkig blijf je positief en ben je blij met wat je wel hebt😊! Nog een mooie kerstdag en tot gauw🎄🎄😘
  8. Marjan:
    26 december 2021
    Mooie terugblikken Anne Marie! Dat zijn een van de vele geneugten van het ouder worden; al die mooie herinneringen die ons dankbaar maken. Voor jou en je geliefden weer vele mooie momenten in het nieuwe jaar gewenst. Dikke kus!
  9. Willemijn:
    26 december 2021
    Hi Anne, ik luister ook elk jaar naar het Weihnachtsoratorium van Bach: het openingsstuk met veel bombarie (vind ik niet mooi, maar herinnert mij ook aan vroegere tijden in het ouderlijk huis) en vooral het prachtige Wiegelied. Ik wens je een heel mooi 2022! Liefs Willemijn
  10. Jan de Graaf:
    27 december 2021
    Dank je wel voor je sprankelende verhaal en een goed en avontuurlijk nieuwjaar gewenst!
  11. Marijke:
    29 december 2021
    Mooi verhaal wel bale van je Corona ! Het steekt toch steeds onverwachts de kop op … gelukkig niet veel last hopelijk is het daar bij gebleven ! Beterschap en hopelijk een meer bevolkte oud en nieuw !
  12. Marie-Renée Hoeks:
    5 januari 2022
    Haha, ik hoor die ruwe handen schuren over die mooie fijne zijden stof. Piepkleine irritant zichtbare haaltjes geeft het. (Wellicht zonder bril niet zichtbaar :)) Dat is dus nu niet gebeurd, nog éven maagdelijk glad, en dan gewoon gezellig bij elkaar en dólblij ieder oneffenheidje accepteren. Een sprankelend gezond en gelukkig 2022 en dank voor je heerlijke verhalen! Tot snel💋