HET LAND ZAL ALTIJD GROENER ZIJN AAN DE ANDERE...

31 december 2022 - Auckland, Nieuw-Zeeland

20221227_075554 20221225_114359 20221225_102306

30 uren klapwiek ik tussen hemel en aarde naar precies de andere kant van de wereld: Nieuw Zeeland, het land waar mijn zoon al jaren woont.

De opstap op Schiphol verliep soepel, althans het lijkt de vertrekkende massa onder controle te hebben. Enigszins zenuwachtig ben ik bij de incheck: er wordt gevraagd naar mijn vaccinatiebewijs omdat mijn tussenstop in LA daar zijn zegje over te zeggen heeft. Met gespeelde nonchalance presenteer ik het één jaar oude geprinte Franse bewijsstuk. Het is in orde!

De luchthaven LA mist de eerder genoemde souplesse en de 4 uren overstaptijd heb ik hard nodig om als mak vee met honderden door loopgraven gedreven te worden naar de 3! paspoort hokjes en om vervolgens opnieuw de aan- en uitkleed ronde te mogen meemaken. Het betasten vind ik altijd het allerleukste. Heerlijk!

Auckland heeft het beter voor elkaar. Gezelliger ook. Alle paspoort hokjes vliegen open en wanneer je enigszins twijfels hebt over hetgeen je het land inbrengt, wordt je vriendelijk met een glimlacht te woord gestaan. De man voor mij laat zijn peren zien. Ja handperen! Er staat toch duidelijk overal dat je géén fruit mag invoeren. De vrouwelijke beambte vertrekt geen spier wanneer ze de peren bestudeerd en het spijt haar zichtbaar de man te moeten vertellen dat de peren de vuilnisbak in moeten. Voor mijn gesuikerde kastanjes krijg ik groen licht en voor mijn schone outdoorschoenen zelfs een compliment. Amerika kan nog heel veel leren!

Wanneer ik een beetje verdwaasd de uitgang op airport Wellington zoek, zie ik in mijn linker ooghoek een leuk joch staan. ‘Goh,’ denk ik nog, ‘ik wist niet dat je als niet- reiziger zover mag binnendringen op een vlieghaven’...En dan realiseer ik me me ineens dat dat leuke joch mijn eigen zoon is.

Nieuw Zeeland, het land dat je verfrist als een bad na een lange reis of leven. Het is precies wat ik nodig lijk te hebben om de eentonige winter in Frankrijk te ontlopen.

Dag voor Christmas-Eve rijden we in slechts 2,5 uur naar Hunterville waar de ouders van de vriendin een verrassend Engels- koloniaal huis en landgoed hebben. Het is mijn eerste en direct hartverwarmende ontmoeting met de “schoonouders” van Bas, de ouders en familie van Matia, en we voelen wederzijds dat we uit het zelfde hout gesneden zijn.

Ik zou willen zeggen “kosten noch moeite zijn gespaard om de 4 dagen in gezelschap van 25 familieleden tot een betekenisvolle ervaring te verheffen.” Maar dan druk ik me verkeerd uit. De kosten en moeite spelen een zeer ondergeschikte rol zolang iedereen het maar naar zijn zin heeft.

Iedereen loopt op blote voeten, in T-shirt, short of mooie jurk. Er is de hele dag (ook zelf meegebracht) eten, dat door verschillende mensen, wanneer ze daar zin in hebben, bereid wordt. Er is één keer een toespraak bij het kerstdiner, in het Maori (de NZ taal) en Engels. Mike, de vader spreekt en tilt tijdens de speech een 7- jarig nichtje op, dat zich voor hem posteert. Wanneer ze uitnodigend haar armen omhoog brengt, grijpt hij ze en schommelt het kind heen en weer terwijl hij onverstoord zijn speech vervolgt.

Ik luister naar vele familie verhalen en ben verrukt over het gemak waarmee geleefd wordt. Het echte laisser faire. Is het de combinatie van oud kolonialen en eilanders en andere omliggende volkeren die tot deze gemakkelijke levenshouding leidt? Eén ding valt me keer op keer op in dit land: er is geen sociale gelaagdheid; iedereen is gelijk! Iedereen heeft evenveel kansen.

Ik ben blij dat dit het land is waar Bas zijn toekomst gaat opbouwen. De afgezaagde vinger is goed genezen, hij heeft zijn werk op het wijnlandgoed hervat en onlangs zijn verblijfsvergunning ontvangen. Zijn vriendin onderhoudt (stapt in en op tractoren, legt drainage systemen aan) de paardenrenbaan uit 1892. Ze wonen in een vrijstaand huis, naast de renbaan. In Juli komt er gezinsuitbreiding...

Vanuit deze warme zomerse en idyllische omgeving breng ik jullie de allerbeste en stoutste wensen voor het komend jaar. Ik dank jullie tevens voor jullie opbeurende en liefdevolle reacties op mijn blogs. Dat was, en is een hele steun.

Een warme groet, Anne

20221225_091016

1. Ariane De Brauw:
    31 december 2022
    Lieve Dop, wat een heerlijk beeldend verhaal. Ik was er ook even. Dat is dus puur genieten en je word Oma, top. De gelaagdheid weg, wat een verademing. Hier momenteel grijs en grauw, pak die zon. Mooi oud en nieuw!! Veel liefs. Hoop dat je nog lang blijft. Xxx
  2. Jan de Graaf:
    31 december 2022
    Blij Bas lachend te zien en happy, ik was geschrokken toen je vertelde van zijn ongeval. En ja wat een prachtig land, wat een heerlijk stel, wat een romantiek, wat een trotse moeder - en wat kun jij er weer prachtig over vertellen!
  3. José Stolk:
    31 december 2022
    Wat fijn om te lezen, Annemarie! Ik zie het voor me. Hoop dat je er nog een heerlijke tijd hebt! Liefs!
  4. Aletta de Nes:
    31 december 2022
    Heerlijk allemaal!! Wat een geluk, zomaar terecht komen in dit warme bad🙏 Heel veel genieten nog ❤️
  5. Jan-Dirk Mijwaard:
    31 december 2022
    Mooi verteld Dop, het is zoals je het eerder had aangegeven. Mooi woord dat "klapwieken"; zo heb ik het vliegen nooit bekeken
  6. Marian Wezenbeek:
    31 december 2022
    Nou dat klinkt heerlijk allemaal. Geniet ervan.
  7. Paul:
    31 december 2022
    Weer een mooi avontuur Annemarie,en wat heerlijk dat je daar deze dagen met gelijkgestemde mag doorbrengen.ik denk dat ik daar ook wel kan aarden.geniet ervan en vanuit een stormachtig Nederland all the best. Paul en Renske.
  8. Tineke:
    31 december 2022
    Geweldig! Je bent in het paradijs beland zo te horen. Heerlijk dat het weer goed gaat met Bas, dat hij gelukkig is met Matia en dat je zelfs oma gaat worden. Je staat ook stralend op de foto! Dat is een prachtig begin van het nieuwe jaar. Veel liefs van allebei.
  9. Ron Doppegieter:
    31 december 2022
    Annemarie , je bent een kanjer. Wat mooi om te horen dat je oma word. Een hele fijne Jaarwisseling en heeeel veel geluk in het nieuwe jaar.
  10. Margreet Sala:
    Hi AnneMarie!
    Fijn onze lezen dat je veilig bent aangekomen. Wat een leuke foto’s en wat heerlijk die zon!
    Wij wensen je een heel voorspoedig , gezond en gelukkig 2023.
    Wij staan in de startblokken voor het zuiden! Geniet daar! Gr Berthu en Margreet.
  11. Anita:
    1 januari 2023
    Wat prachtig geschreven, wat een mooie ontmoetingen. Van harte gefeliciteerd met jouw aanstaande oma-status. Veel plezier en geluk daar! Liefs, Anita
  12. Hugo de Jong:
    1 januari 2023
    Hallo Schone Zus, wat een mooi verhaal weer, ik vind het knap hoe je een welbepaalde ondervonden sfeer weet om te zetten in een mooi en vlot leesbaar verhaal. Mij lukt dat niet, omgekeerd wel: jouw belevenis valt als een sfeervolle en warme deken om mijn schouders. Happy New Year, grtz en een dikke pakkerd, Hugo.
  13. Marie-Renée Hoeks:
    2 januari 2023
    Heehee lieve AnneMarie, wat ben je het nieuwe jaar mooi ingegaan, heerlijk! Natuurlijk toch ook weer even lekker klussen aan die andere kant van de bol zag ik! Ik Wens je een prachtig, gezond, liefdevol en creatief 2023 !
    een hele dikke zoen MR
  14. Tante Ann:
    9 januari 2023
    Lieve AnneMarie.
    Eerst een gelukkig en gezond nieuwjaar. (Beetje laat).
    Proficiat bijna oma, kleinkinderen heel leuk, dat is genieten.
    Je hebt er weer een heel mooi verhaal van gemaakt. Natuurtalent.
    Nog een mooie tijd bij je zoon en familie.
    By by.
    Tante Ann.