MARCUZZO

21 augustus 2019 - Benevento, Italië

IMG-20190821-WA001220190815_101728IMG-20190821-WA001620190814_213918IMG-20190821-WA0019

Ik maak een uitstapje naar Teramo. 30 kilometer vanaf de kust landinwaarts, in de Abruzzen. Eigenlijk bevind ik me in de Marcuzzo, het gebied op de grens van  Marche en Abruzzen, bedenker is de van oorsprong Haagsche Bibi Segaar. Hier tref ik haar en haar man Maurizio de Siati, een gepassioneerd architect. De verhalen en foto’s van Bibi's blog op Dolcevia.com zijn zeer smakelijk en het is dan een ook een kleine desillusie wanneer ik arriveer op het opgegeven adres in Piano della Lenta. Ik sta voor een nogal verslonsd appartementengebouw en de regen die bij bakken uit de hemel valt maakt het er niet fleuriger op. Heel anders is het wanneer ik het grote metalen designhek doorloop, een pad afdaal, waar een oude olijfboom geplant is, naar een ruimte die voorheen parkeergarage was. Hier heeft Maurizio alle architectonische opties gebruikt om zoveel mogelijk licht binnen te laten dan wel door glas dan wel door matglas om hinderlijke inkijk te voorkomen. Vervolgens heeft de grote ruimte een prachtige designkeuken, een werkruimte en een zwarte vleugel waarop hij die avond nog een Lucio Dalla nummer ten gehore zal geven. Uiteraard is de slaaphoek en badkamer ook prachtig. Ik word allerhartelijkst welkom geheten tijdens het maal dat ze voor me bereid hebben en krijg heel veel te horen over plaatselijke regels en normen. Een hele bijzondere is dat ook hier het één euro- huis principe in de lucht hangt; echter de gemeente is er nog niet uit hoe ze woonbelasting moeten heffen op een dergelijk huis aangezien die belasting gerelateerd is aan de transactiewaarde, die dus één euro bedraagt.

De volgende dag laten ze me een paar huizen zien waarvan het “witte doktershuis”, voor slechts €25.000 een verleidelijke optie is. Ook hier net geen zeezicht en nog belangrijker: de SP (strada provinciale) loopt er in een lus omheen. Was ik maar doof…alhoewel, is dat niet iets dat ons allen te wachten staat? Teramo ligt strategisch geweldig: zee, skiën, grote steden, allen een half uur rijden! Behalve een luchthaven dan. We wandelen naar de Monte Gemelli, hebben fantastische uitzichten op de Gran Sasso, en sluiten af met een pick-nick. Wat een leuke mensen!

Ascoli Piceno wordt de daaropvolgende dag bezocht. In navolging van de blogverhalen van Bibi bezoek ik het piazza del Popolo. De koffie bij Meletti met de scheut anijslikeur laat ik maar even aan me voorbijgaan. Niettemin is het interieur er fantastisch. Ascoli is een stad van formaat; je vindt er alle grote winkels en het oude centrum is intact gebleven. Helaas zijn er heel veel panden te huur hetgeen triest genoeg aangeeft dat het inderdaad niet best gesteld is met de economie.

Via Ascoli rijd ik richting zee via Colonella. Ik heb op idealista.it heel veel interessante objecten te koop zien staan. Colonella, heeft een golfbaan ligt 6 kilometer van zee, het heeft zo goed als overal mooi zeezicht. Het torenhoge oude centrum is te schattig voor woorden, ik val met mijn neus in een dorpsfeest met smakelijke lekkernijen. Het oude centrum loopt over in wat nieuwe, begin 1900 huizige aanplaksels en voor het eerst zie ik een laan met bomen, platanen. Wanneer ik de krappe negentig graden bocht maar nauwelijks door kom en mij ook nog een bus tegemoetkomt, breekt het zweet me aan alle kanten uit. De buschauffeur glimlacht en geeft me alle tijd de bocht in 2 keer (zonder stuurbekrachtiging hè) te nemen. In mijn zoef naar de kust rijd ik langs een groot gebouw met VENDESI. Camper in zijn achteruit en er even omheen lopen. Hm niet gek, denk ik bij mezelf. Gebouw 13x 9 meter, drie verdiepingen, de eigenaren weten zich zo te zien geen raad aangezien de verbouwing gestaakt lijkt. Er staan een paar hoge cipressen die het uitzicht op zee ontnemen. De eigenaren zijn thuis, ik krijg een rondleiding. De vraagprijs is (onderhandelbaar) 150k. de cipressen horen erbij, kan ik dus kappen. Later in de auto bedenk ik me dat met die kap een lelijk betonnen gebouw zichtbaar wordt en je de hele dag in de brandende zon zit. Gas maar weer!