NIEUWJAARSWENS VOOR 2021

29 december 2020 - Vorroux, Frankrijk

20201229_10344520201229_10320620201229_10311220201227_11462020201229_10310320201223_181917

Ik loop door het bos achter mijn huis. Dat verveelt nooit. Nu zijn de boomstammen glimmend grijs, het bladerdek waarop ik glippend en slippend loop toont roodbruin en af en toe ligt er als een rustend dier een knalgroen gevallen bemoste boomstam. Ik orden mijn gedachten.

Een jaar geleden waren we ons nog van geen enkel virus bewust. We vierden kerst en wensten elkaar een gezond, goed en vooral voorspoedig nieuwjaar. Hoe anders heeft die voorspoed uitgepakt. De “spoed” heeft ons als een wervelende spiraal alle voor- en achter kanten van ons comfortabele bestaan getoond. Verlies, wanhoop, ziekte, angst maar ook hoop, aandacht voor je medemens en het waarderen van kleine dingen.

Ik loop langs een geul. Het heeft veel geregend; zelfs was er eergisteren een klein kerstsneeuwbuitje. In de geul stroomt het regenwater met veel lawaai naar een lagergelegen punt. Het bekken vult zich met water. Het is er stil. Ik moet glimlachen: het afgelopen jaar hebben we moeten leren te leven met ons onbekende, onbeheersbare krachten. Daar heeft iedereen op de een of andere manier een prijs voor moeten betalen. Een prijs die voorheen betaald werd aan cursussen, psychologen, retraites of gewoon vakantie.

Misschien word ik oud, of ben ik veel te conservatief: het is nog niet zo heel lang geleden dat we op zaterdagochtend naar school gingen, er melk of water tijdens het eten gedronken werd, er eenmaal per jaar een campingvakantie in eigen land genoten werd en één keer per week een goedgevulde zinken vuilnisbak op straat werd gezet.

Ik schrik van het bericht dat jongeren te veel geïsoleerd in psychische nood raken en dat met alle internet communicatiemogelijkheden binnen bereik! Tijdens mijn verblijf in Frankrijk komt mij regelmatig ter ore dat Nederlanders hoog worden ingeschat. We zijn ondernemend en werklustig en kunnen, beter dan Duitsers of Engelsen, ons aanpassen aan een andere cultuur. Ik ga er maar vanuit dat de psychische nood van de jongeren het werk van een lobbyist is en onze ware aard “ik worstel en kom boven” onuitroeibaar is. Gut, word ik nationalist?

Ik wens jullie, trouwe lezers en vrienden (de statistieken van reislogger laten me zien dat jullie een hele trouwe club zijn) een interessant liefdevol en waardevol nieuwjaar toe.

Ps. mijn kerstwens is in vervulling gegaan: ho ho ho, 50 kruiwagens met beton reden 5 dagen geleden naar een te storten betonvloer.

Ps. wie is die kerstman die op zondag de aardappels komt schillen?

20201223_082722

20201223_124218

20201223_12421820201223_12420020201223_091434 20201227_11462020201224_145044

1. Jan-Dirk Mijwaard:
    29 december 2020
    Jij ook de beste wensen Dop en laten we hopen dat we je allemaal in 2021 op kunnen komen zoeken om de nieuwe aanbouw te bewonderen. Groet JD
  2. Ariane De Brauw:
    29 december 2020
    Weer heerlijk beeldend geschreven; ik liep even mee..
    Voor jou en de jouwen een beter bewuster jaar dan het nu al was..
    Heb een mooi Oudjaar en proost op het Nieuwe. Dank lieve Dop. Graag tot je volgende verhaal!!!! 😘🥂
  3. Tineke:
    29 december 2020
    Niet zo verwonderlijk dat veel jongeren flink problemen krijgen. Zij zijn opgevoed zonder ooit "nee" te horen. Alles moet mogelijk zijn en zij zijn perfect. Nu krijgen ze ineens met een vette "NEE" te maken en dat is een gigantische schok waar ze niet mee om weten te gaan want ze hebben weinig tot geen tegenslag meegemaakt. Zal wel even duren maar uiteindelijk komt het wel goed.
    Ook van ons alle goeds en vooral goede gezondheid voor het nieuwe jaar. Dikke kus van allebei voor allebei.
  4. Franske:
    29 december 2020
    Goed uiteinde Anne. En idd een beter jaar dan 2020.......
  5. Marian Wezenbeek:
    29 december 2020
    Ik ben een van die trouwe lezers en mijn muis maakt altijd weer een sprongetje als ze een verhaal van jou ziet binnenkomen; maar ik laat je dat te weinig weten. Ik geniet van je verhalen, ben benieuwd hoe je het avontuur in Italie voortzet. Ik wens jou en de jouwen een gezond en vrolijk jaar en een jaar waarin we de vrijheid weer langzaamaan veroveren.
  6. Monique koppelaars:
    30 december 2020
    Mooi geschreven Anne Marie.
    Ook voor jou en Andre en je naasten: alle goeds voor 2021
    En dank voor je leuke verhalen en inkijkje in je leven. Heel bijzonder.
  7. Anita:
    30 december 2020
    Lieve Anne-Marie, ik gebruik jouw volledige voornaam graag omdat ik deze zo prachtig vind. Dat geldt ook voor de mens erachter. We leven in een interessante tijd die ons allen verrast heeft. Ik wens jou en jouw dierbaren, (ik stel me zo voor dat die huiselijke kerstman daar een van is 😀) ook een liefdevol en waardevol nieuw jaar waarin wij allen een beetje meer naar elkaar (allen) mogen omkijken. Liefs, 😘
  8. Paul:
    30 december 2020
    hoi annemarie,toch wel gezellig dat de kerstman even langskomt,ik weet trouwens waar zijn huis drijft.
    jouw huis wordt langzaam ook zijn residentie.lekker door het bos een beetje mijmeren doe ik ook graag.weer een heerlijk verhaal.maak er een mooi nieuwjaar van en tot snel.
  9. Angel:
    24 januari 2021
    Wat een leuk verslag/blog, ik ben hier via een site gekomen waar je in 2019 op gereageerd had over wonen en werken in Italie.
    Wat heef u trouwens een mooie naam en wat een prachtig gebied waar u woont.
    Begrijp dat u nu in Franrijk woont.
    Geen plaats om tiny house ook te plaatsen een klein stukje grond?
    Is zo jammer dat er over frankrijk niks te vinden is.
    En kavels evt in frankrijk ook nergens te vinden.
    Ik wens u ook een heel goed 2021 en ik ga kijken of ik al u blogs kan terug lezen.
    Lieve groetjes uit een staar en koud nederland
  10. Anne Dop:
    30 januari 2021
    Hoi Angel, wat een leuke reactie.
    Het klopt, ik woon nu in de Bourgogne, Nievre. Er zijn wel zeker stukjes grond te koop en sommigen al met een bouwvergunning. http://Www.leboncoin.fr/ immobilier.
    Ik ben architectonisch vormgever en teken veel verbouwingen. Mocht je meer willen weten mail dan naar [email protected].
    Groetjes anna