RODEO BIJ PALERMO

18 september 2019 - Palermo, Italië

20190915_07330120190916_11360520190916_11360620190916_12021420190916_11564920190916_120816

Je kunt niet sterven voordat je Rome hebt gezien, en Sicilië niet verlaten zonder Palermo gezien te hebben.

Ik moest me er mentaal even op voorbereiden: ruim dertig jaar woon ik buiten de stad, waarvan tien jaar op het Franse platteland. Dan is een stad met meer dan 20 bewoners per km2 even wennen, zullen we maar zeggen. Dus parkeerde ik “Liesje” in Mondello op een groot zanderig parkeerterrein. Dit is het sjieke voorgeborchte van Palermo: een grote villawijk zoals “het Spieghel” in Bussum met prachtige villa’s uit de periode 1890 tot nu, allemaal op een loopafstandje van zee. En dat is nu weer het grappige, want Italianen blijven je verrassen, het strand en de strandtenten zijn van een zeldzame rommeligheid en wanorde dat dit de nieuwe “kak” moet zijn. Iedereen doet maar wat en de schoonheid is heel ver te zoeken. Even denk ik ’s nachts dat ik in een rodeo beland ben wanneer er een levendig verkeer tussen 1 uur en 4 uur op gang komt en auto’s om “Liesje” heen draaien, het rulle zand doen opstuiven alsof ik uitgenodigd word tot een paringsdans. Dat blijkt ook gedeeltelijk waar. Mijn camper is nieuw voor deze vleermuizen! Ik geef geen krimp want het voelt niet angstig en wanneer ik door de spleten van mijn rolgordijntjes gluur zie en hoor ik allemaal mannen. Ik wil het verder niet zien. Ik hoor het wel: praten, praten, wat kunnen mannen kletsen zeg!

Palermo, ik had het niet verwacht. Wat is dat een enorme grote stad! Ik ben blij met de betaalde camperplaats, de derde in mijn reis, omdat er een betrekkelijke rust heerst op deze plek terwijl tweehonderd meter verderop het verkeer in vier rijen breed zich verplaatst en perst op drie rijbanen.

De volgende dag wordt een typische Dop-toerist- klassieker: een bus dagkaart zal me brengen naar de kerken, naar de catacomben waar de doden, gebalsemd en gestoken in hun mooiste pak, rechtop in nissen staan, wachtend op het na- hiernamaals, naar de Monreale waar de beroemde Kathedraal staat, naar een Cannolo (Siciliaans taartje), naar de oprispingen van de stad om tot een totaalervaring te komen en te kunnen zeggen: dit is Palermo! Echter, de bus die iedere 15 minuten zou langsrijden kwam na 45 minuten! De vier kilometer die in 13 minuten afgelegd zouden worden deden er nog eens 45 minuten over. Met deze tijdvretende realiteit gooide ik het programma om naar de reserve punten op mijn wensenlijst: de markt! Groenten en vruchten voor prijzen waar de voedselbank ze nog niet eens voor mag aannemen en ook nog eens opgetast op een kunstige decoratieve wijze. Er liggen inktvissen met gespreide armpjes, rood gekookt, te wachten op de koper, een man gaat gebukt onder een homp vlees van zeker dertig kilo en moet nog eens bukken om door het nederige deurtje van de slagerij te kunnen stappen. een groenteman komt aan met een vat water om zijn groenten besprenkelend te verfrissen ( aubergines €1 voor 10 stuks, vleestomaten 3 kilo €1). Het valt me iedere keer weer op in Italië: er is zo veel aanbod van voedsel, eten ze dat echt allemaal op? Ik vraag het de vishandelaar, want ook al blijft visite net als verse vis, slechts drie dagen fris, na een dag kun je het niet meer in je kraam verkopen. Toch? Het klopt ,vertelt Simon de visser; ‘De vis gaat naar de restaurants, the catch of the day!’

Enkele uren later strompel ik de camperplaats op. Ik ben teruggelopen, veel sneller maar natuurlijk ook vermoeiender. Bruno springt me onvermoeibaar tegemoet en legt een balletje tussen mijn voeten. ‘Straks, Bruno!’

20190916_11412520190916_11452420190916_11382520190916_114443

1. Tineke:
    18 september 2019
    Wijs besluit om naar de markt te gaan. Die laat je zien hoe er geleefd wordt. Het water loopt je in de mond van al dat prachtige lekkers!
  2. Ariane De Brauw:
    18 september 2019
    Zit Bruno dan alleen in de camper???
  3. Bom:
    18 september 2019
    Het water loopt me door de mond...
  4. Marijke:
    18 september 2019
    Ben je ‘s nachts nooit bang Annie? Of heb je net als de man van de Amsterdamse burgemeester iets voor de zekerheid binnen handbereik 🔫
    En .....laat je Bruno in die warme camper achter of heb je airco?❄️