SECRET OF LIFE

22 januari 2023 - Featherston, Nieuw-Zeeland

20230122_151032 20230122_141453 20230111_141118

'En dan wil ik een soort van familie landgoed waar dieren lopen, iedereen kan binnenvallen en ik van alles kan maken met mijn ideeën en eigen groenten uit de tuin. Enne, een oud huis en stallen die verbouwd moeten worden...en daarbij een leuke sportieve, intelligente, zorgzame, lieve stressbestendige man en,' ik moet even naar adem happen, ‘vijf kinderen!’

‘Hoezo vijf kinderen’, vraagt mijn toehoorder.

‘Vijf is een mooi getal. Zo leuk, een groot gezin! Zeven vind ik te veel, ’ zeg ik met mijn zestienjarige snotneus. ‘Na het eerste kind volgt de rest vanzelf, althans dat denk ik.’

Vijftig jaar later maak ik de balans op van dit ‘toevallige’ gesprek tussen de man, de vader van de kinderen waar ik een nacht had opgepast in de comfortabele villa in het Gooi en waar ik me feitelijk had rot verveeld tussen de geopende flessen Chablis en dure snacks.

Het familie landgoed is het huis in Frankrijk geworden: de kinderen komen er graag met hun vrienden en ook mijn vrienden vallen er regelmatig binnen zonder afspraak. Het verbouwen vind ook daar plaats. De partner eigenschappen heb ik moeten verdelen over twee sessies: leuk, intelligent en drie prachtige kinderen was het eerste gerecht waarna het hoofdgerecht door André stressbestendig met veel passie, zorgzaamheid en liefde werd opgedist. Als toetje kreeg ik daar zijn zes kinderen en 7 kleinkinderen bij.

Inmiddels in Nieuw Zeeland vervul ik de aanstaande oma-rol in 5 talen. De eerste weken met de schoonmaakdoek langs alle randen die de bewoners niet zien (ik zie ze nu ook al niet meer), vervolgens bestudeer ik de de reacties van de aanstaande schoondochter en mijn zoon op mijn activiteiten. Dat is altijd een precair dingetje in het begin. Inmiddels ben ik de corps- chef van de keuken en helpen de kippen mij met hun eieren tot worteltaart en swissroll creaties.

Nieuw Zeeland is een duur land! Ik denk dat Zwitserland of Noorwegen zelfs goedkoper is. Niettemin is alles in overvloed te koop. Behalve melkproducten komt veel uit overzeese gebieden. Maar beiden zijn behoorlijk geprijsd. De huurprijs van een woning begint bij €800 per maand. Huizen beginnen bij €300.000. Daarvoor krijg je een, overigens sympathiek, houten, jaren ‘60 huis met hardboard binnenmuren, een keuken met aanrecht nog van vòòr de Bruynzeel periode, en veel oude wollen berber tapijten. De tuinen, noem het maar land, zijn immens! Er zijn nauwelijks flats, behalve in de prachtige moderne steden zoals Wellington en Auckland. Bij navraag blijkt dat de sociale voorzieningen en uitkeringen goed zijn. Ook de salarissen.

Een tussendoortje: het vertrek van de prime minister Ardern wordt, zoals in ieder land, betreurd en toegejuigd. Met name haar Coronamaatregelen werden te streng bevonden en ze zou nu ‘het zinkende schip verlaten’, vinden critici.

Bastiaan en Matia ontbreekt het niet aan realiteitszin. Ze wonen gratis op een landgoed waarop paardenraces georganiseerd worden; het onderhoud van het landgoed komt voor haar rekening. Bastiaan heeft alle ruimte èn een garage om zijn hobby’s, lassen, motoren repareren en vissen te kunnen uitvoeren. Jagen en vissen levert een vrieskist vol etenswaren op. Gisteren aten we kreeft, die Bas ‘even was gaan duiken’ en vandaag maakte ik van de schalen een bisque homard. Ondanks het feit dat ik nu nog even niet op de kleintjes hoef te letten, blijft het ‘we gooien niets weg’ een nobel streven. Bas haalt frituurolie op bij restaurants en vult zijn 4x4 Hilux tank met dit goedje. Hij rijdt dus gratis! Ondertussen kijken we regelmatig naar te koop staande huizen. De ouders van Matia zijn uit het zelfde hout als ik gesneden: zij kopen huizen op prachtige locaties, voor een prikkie; verbouwen en verhuren ze. Zie de foto’s!

Hier op dit landgoed met mijn sportieve, intelligente, lieve, zorgzame en stressbestendige zoon lijkt mijn leven even compleet.

20230104_183053 20230111_141107 20230112_123043 20230113_161223

1. Franske:
    22 januari 2023
    Geniet maar lekker Anne! Kunnen ze nog zonder jou?
  2. Paul:
    22 januari 2023
    Hoi annemarie,Nog een nieuwe toekomst daar of toch maar Frankrijk en Nederland,wordt het nog moeilijk?
    Geniet daar nog maar even ,vooral van het mooie weer want hier is het koud.
    Dikke knuffels uit muiden. Paul en Renske
  3. Jan de Graaf:
    22 januari 2023
    Ik heb alleen nog een beeld van Bastiaan toen hij nog klein was. Zo mooi te horen hoe het hem nu gaat en me jouw stralende gezicht voor te stellen!
  4. De Jong Uithoorn:
    22 januari 2023
    Wat leuk, AM! Super dat het goed gaat en je het erg naar je zin hebt daar :)
  5. Marijke:
    22 januari 2023
    Het klinkt alsof je daar helemaal thuis hoort !!
  6. Aletta de Nes:
    22 januari 2023
    Ah wat een heerlijk verhaal en wat een geluk en wijsheid klinkt hieruit🙏❤️
  7. Tineke:
    22 januari 2023
    Geweldig! Het past helemaal bij jou levensstijl en volgens mij voel je je er helemaal thuis. Geniet voorlopig maar lekker van het zonnige leven daar! Hier is het grauw, koud en af en toe heel nat. Vandaag een flauw vermoeden van zon.
  8. Douwe:
    22 januari 2023
    Die kreeft... doet me watertanden. Geniet ervan en groeten aan Bas. Ook van Louise.
  9. Jos Tjepkema:
    1 februari 2023
    Ja die kreeft lijkt mij ook wel wat!
    Geniet van alles wat je meemaakt. Zou je er ook willen blijven?