DRY JANUARY

21 januari 2024 - South Featherston, Nieuw-Zeeland

20240121_112012 20240118_120635

In de NRC 19 januari 2024 lees ik het artikel: “snelle bevolkingsgroei? Grote delen van Europa krimpen juist” . Hierin spreken overheden hun zorg uit over ontvolking. Overigens staat het stoere Nederland te boek als een ‘groeiland’, waarbij het even de vraag is aan welke groep dit te danken is.

Ik begrijp die -nog niet- ouders heel goed. Zomaar je baan, je carrière, tegenwoordig heet dat je persoonlijke groeitraject, opzeggen voor een lieftallig schepseltje van eigen brouwsel dat er voor zorgt dat jouw ratio en emotie voortdurend in gevecht zijn. Neem nou borstvoeding. In Nieuw Zeeland is de norm 6 maanden. Daarnaast het stevige advies om dit 2 jaar vol te houden. Ja, zeg maar gerust volhouden!

Ik denk dat de overheden nu echt stront aan de knikker ruiken: economisch vervallen we tot een derde wereldland en moedermelk is de enige vorm van voeding waar de meeste gifstoffen (nog) niet in voorkomen.

Maar het mannetje, 7 maanden, dat ik nu ruim een maand onder mijn hoede heb, ontwikkelt zich als een vrolijk, alles in zijn mond stoppend mensje. Als een volleerde timemanager vul ik de 40 minuten durende slaapjes met stofzuigen, een vloer verven en nu staat het maken van een box op het programma, want zelf maken is leuker, vind mijn zoon Bas, en dat vind ik dan ook.

Bas en Matia hebben een grote liefde voor rec-shops, die hier in ruime mate aanwezig zijn. Leuk om te bezoeken omdat je in al die spullen de Nederlandse immigranten herkent. Bas rekent een rare klem af, met rode handvatten. Ik vraag er niet naar. Je moet als moeder namelijk niet alles vragen. Vervolgens kom ik dat ding wekenlang op mijn schoonmaakrondes tegen. Ook jeuken mijn vingers om een stapel glazen flesjes te schonen, die Bas in een weiland heeft opgegraven.

20240121_115817

Dan hoor ik een telefoongesprek over een middel om flesjes schoon te maken. Een auto ritje, een spoelbak vol schuim, een flessenrager op de accuboor (tip!). Mama wordt ingeschakeld om uit te spoelen met de tuinslang. Voor dat ik het door heb staan we een frisdrankenlijntje op te zetten. We hebben namelijk besloten door de week geen alcohol te drinken en dat geeft je nu eenmaal meer energie. We doen testjes met een zelfgemaakte rode peper siroop. Water in de sodastreamer wordt in razend tempo sparkling water. En daar is ie! De pot met dopjes en... de klem met het rode handvat. Je zet em op het dopje en brengt de rode handvatten naar beneden, en klaar is het leuk ogende flesje.

Omdat het bijna februari is doen we in een aantal limonadeflesjes ook wat wodka en een gele stip op de dop. 5% alcohol rekenen we uit. Een mild begin van februari in het land van melk, honing en heerlijke drankjes. Met stip!

20240121_08503517057913242676732861179933832731

1. Paul:
    21 januari 2024
    Hoi annemarie,ik denk dat wij op moeten passen dat we jou niet kwijt raken aan new Zeeland.want je hebt het daar enorm naar je zin.veel plezier nog en de groeten uit een koud en winderig Nederland.
    Paul.
  2. Tineke:
    21 januari 2024
    Geweldig! Wat heerlijk dat je zo'n grote rol mag spelen in het leven van dat mooie kleine mannetje. Die rol is je op het lijf geschreven, oer moeder als je bent. Paul zou wel eens heel erg gelijk kunnen hebben. Geniet met volle teugen! Dan kunnen wij ook weer mee genieten.

Jouw reactie