WAT EEN MAN!!!

20 november 2023 - Bazolles, Frankrijk

Al weken heb ik hem in het vizier. Hij is niet knap, ja, nee, het is een hele knappe man; niet knap om naar te kijken. Zijn felle blauwe ogen lijken je priemend te doorboren. Hij is vast als jongetje van tien, met toen nog Hollandse blonde haren hèt type geweest dat vanuit wetenschappelijk oogpunt een sloot leeghaalde en nerveuze meisjes aan zich bond. Het engelengeduld waarmee hij alles determineerde werd zijn neergang; meisjes dropen af naar meer hitsige jochies, vriendjes wilden meer spanning en avontuur. Zijn lippen hebben iets waanzinnig sensueels: of hij is ooit tijdens de gymles helemaal over de kop gegaan op de grote bok (de mat lag er toen nog niet), of zijn lip is in de handknijprem van zijn fiets blijven hangen toen hij onverwacht voor een overstekende bejaarde remde. Ja, zo is hij wel.

De drang naar onderzoek, statistieken, beleid maakt hem onuitstaanbaar. Vandaag willen we geen kloppende verhalen, waarheidsgetrouwe feiten of een doortimmerd plan: we willen spanning, we willen Italiaanse maffiapraktijken waar de ene mantel de andere dekt.

Maar nee, deze knappe man, is onverstoorbaar. Hij doet gewoon zijn werk. Echt waar, gewoon zijn werk. Ik zie hem steeds vaker in publieke ruimtes. Hij draagt altijd een blauw kostuum. Dat komt zo vertrouwd over. Het is bijna het blauw van onze driekleur. Is het daarom dat ik me erg prettig bij hem voel?

Het is meer, hoor. Waar hij vandaan komt? Hij is als een komeet de Nederlandse huiskamers ingeschoten. Vanuit het niets. En helemaal geen knallend vuurwerk of imponeergedrag, nee nee, hij blijft onverstoord vertellen wat de grondwet beoogd en wat daarbinnen mogelijk is. Het leuke is, hij krijgt er zelf steeds meer plezier in, lijkt het wel. Als een Hamlet zet de aanvankelijke sullige, saaie en sneue man gelijk een heerser zijn pionnen uit en heeft iedereen in zijn macht, zonder dat hij de machtigste wil zijn. Dan ben je toch de grootste?

De anderen hebben nu al het nakijken. D’r is er een die zijn carriere in de EU heeft gestaakt om MP te worden. Ja, die kan nog lachen, maar met kiespijn, ik zie het! Het Bonte BB paard is uitgeleend aan de intocht van de Sint heb ik gehoord en vaandel zwaaister Dilan doet al gratis tv spotjes, zag ik vandaag.

Die laatste meesterlijke zet afgelopen zondag: dagen lang wist hij zijn kaken op elkaar te houden. Hij gaf geen krimp! Die mannen heb je nodig in oorlogstijd! Hij bepaalt wanneer de tijd rijp is. Mijn Napoleon!

Ik heb hem gevonden op internet!! Helaas verhuist hij binnenkort naar een torentje.

1. Paul:
    20 november 2023
    Owjee, maar goed dat hij binnenkort naar een torentje verhuisd: anders hadden we hem moeten delen🫣
  2. Anne Dop:
    Ha ha
  3. Lillan Baruch:
    Terug naar 1950 ….
  4. Marjan:
    21 november 2023
    Als satire bedoeld toch Anne?
  5. Marijke:
    21 november 2023
    Op wie ga jij stemmen Anne 😂😂😂😂😂
  6. Ilse:
    22 november 2023
    Die blauwe prikogen. Ik weet het niet hoor …