AFSCHEID NZ 2023

5 maart 2023 - Manukau, Nieuw-Zeeland

Om mij heen is het een drukte van jewelste. In de gezellige Nieuw Zeelandse keuken wordt peterselie gehakt, eieren geklutst, servies klaargezet, brood gesneden en-getoast. De koffiemolen aan de muur wordt met de hand aangeslingerd, totdat mijn zoon, hij wordt “golden hand" genoemd, zijn accuboor pakt en het bitje passend schuift op de moer aan de slinger. De slinger draait vervaarlijk rond op topsnelheid en vult in no-time het glazen bakje met geurende koffie.

Behalve deze activiteiten produceren de twaalf aanwezigen een enorm lawaai dat, omdat het duo gesprekken zijn, op een steeds hoger volume geraakt om verstaanbaar te blijven.

Het is een goede afspiegeling van het temperament en de energie van de vrienden en familie die het stel om zich heen heeft.

Dit ontbijt is slechts de schamele afspiegeling van  “mums” afscheidparty van gisteren avond. De vip ruimte van de horserace course waar de daughter in law werkt werd beschikbaar gesteld. Pas om twee uur in de middag begonnen we met de voorbereidingen omdat we overnacht hadden aan het strand. Dit strandhuisje werd rijdend door kreken bereikt en was zo verrukkelijk eenvoudig dat Jan Wolkers er jalours op zou zijn geweest. De houten wanden en bedden kraakten dat het een lieve lust was, de wc spoelde gelukkig door en afwaswater werd in het keteltje gekookt. De mannen haalden de netten ‘s morgens heel vroeg binnen en dat betekende een ontbijt van gebakken vis met tomaten en veel koffie. Even wennen, maar het went snel. Vanwege de heftige regen werd de terugtocht door de steeds diepere kreken nog een waar avontuur.

20230304_094830

En dan komt de NZ mentaliteit boven drijven. ‘s Avonds het afscheidsfeestje dus alle hens aan dek. Ballonnen en bloemen in de feestzaal, curry’s brouwen, salades maken. Ik zelf draaide bitterballen dat het een lieve lust was (helaas waren deze niet voldoende bevroren en spatten ze als bommen in de olie uit elkaar). Een Nederlandse vriendin verzekerde  mij dat niemand wist dat ze rond moesten zijn; ze gingen erin als koek! De 25 aanwezigen brachten zelf gebrouwen curry’s en wijn mee. Ik sprak met wijnmakers, Phd’s, slachters en schapenboeren. De avond eindigde met de limoncello vervaardigd van de 10 liter alcohol, dubbel gedistilleerd uit wijnresten van bevriende restaurants en wijngaarden. Zoon Bastiaan met de Franse Corentin verbeterde het destilleerapparaat met een hoogwaardiger filtersysteem. De alchol 57% die uit de fijne koperen leidingen sijpelde was al een hoogwaardige grappa.

20230216_203935

Morgen ga ik de lucht in! Letterlijk! Ik heb genoten van het land dat zijn eigen tempo bepaalt, dat modern, respectvol en geduldig is. Een land dat haast geen stress kent. Waar het niet om “beter dan de buurman” of “kijk mij het nou eens goed hebben” draait. Een land waar iedereen elkaar gedag zegt en vraagt hoe je dag was, waar personeel in de winkels het een eer vindt je te mogen helpen. Waar ook langzaamaan aandacht is voor cultureel erfgoed.

Ik denk niet dat ik er permanent zou kunnen wonen, ik zou de Europese historische stadjes, straatjes en gebouwen missen.

20230223_100151

Wat ik wel ga missen is het geluid van  de accuboor in de hand van mijn zoon die iedere morgen om half zes zijn koffie maalt.

Overigens is er ook een badkamer verbouwd.

20230211_08023420230228_181934

1. Lillan Baruch:
    Heerlijk!
  2. Marjan:
    5 maart 2023
    Welkom terug op het oude continent met je nieuwe dierbare herinneringen!
  3. Shirley:
    5 maart 2023
    Wat een heerlijke tijd heb je gehad!
    Goede reis , save journey terug !
  4. Jan-Dirk Mijwaard:
    5 maart 2023
    Wat een mooi afscheid van een bijzondere reis. Terug naar de natuur. Save journey
  5. Beatie:
    5 maart 2023
    Wat een bijzondere tijd, en mooie herinneringen gemaakt! Welkom terug.
  6. Rose:
    ❤️
  7. Aletta de Nes:
    5 maart 2023
    Wat een heerlijke mum hebben ze aan jou!!! Ze gaan je zeer missen. Goeie reis en welkom terug🥰
  8. Marijke:
    5 maart 2023
    Mooi verhaal weer An, heerlijk “ plastisch” beschreven !Je waant je als lezer bij het ontbijt ! Dit heb je toch maar mooi mee mogen maken !
    Et retour a la douce France !!!Bon voyage!🛫Hoop dat de reis te doen is !
  9. Ella:
    Heerlijk om te lezen.
  10. Anita:
    5 maart 2023
    Wat een warmte! Fijn dat je zo hebt mogen genieten. Fijn dat je weer terug komt, goede reis.
  11. Jan de Graaf:
    5 maart 2023
    Lieve Anne Marie wat fijn weer om van je te horen. Blij van, ik heb vaak aan je gedacht met al die berichten over rampzalig slecht weer en overstromingen en zo. En Jacinda natuurlijk, Happy return!
  12. Paul:
    5 maart 2023
    Hallo Annemarie,volgens mij heb je een top tijd gehad en wat is mooier om te zien dat het goed gaat met je kinderen.en wat een heerlijke mentaliteit die daar heerst.
    Goede reis naar huis en tot snel.
    Groetjes paul en Renske.
  13. Tineke:
    6 maart 2023
    Fantastisch verhaal weer. Heerlijk dat je ons mee laat genieten! Ja, je zult heerlijke leven en je dierbaren daar missen maar je gaat ook weer terug naar je heerlijke huis in Frankrijk en al die lieve kinderen die hier leven. Het blijft schipperen tussen de continenten. Gelukkig dat dat kan! Goeie thuisreis en tot snel.