AL HET GOEDE EN HET SLECHTE GAAT IN 3-EN

9 april 2023 - Crux-la-Ville, Frankrijk

20230408_172000

De bloesemblaadjes laten zich wegzuchten door de zachte lente bries. De dikke hommels zijn dronken van hun bevruchtende werkzaamheden en er rust er regelmatig een, verdwaasd, in mijn keuken uit. Met de volle paaszon krijgt bladgroen het signaal tot uitbotten en binnen een paar weken zal alles dat in zijn naaktheid mooi en lelijk was bezwangerd zijn door fris groen en zwellende vruchten. De natuur heeft het maar mooi voor elkaar!

Het goede, maar ook het slechte gaat vaak in drie-en. Ik had het al kunnen vermoeden nadat ik, rijdend naar mijn familie in Zwitserland, mij onverwacht in een sneeuwstorm bevond op nog maar een paar kilometer van hun chalet. Ik zag rechts van mij aangstaanjagende diepe ravijnen, die skiënd een uitdaging zijn; nu moest ik me troosten met de gedachte dat we als studenten, destijds niet warm of koud werden van deze beproevingen, ook al reed je in het boodschappen wagentje van je moeder. De daaropvolgende skidag hing ineens de zool van mijn skischoen aan mijn ski: een geluk boven een ongeluk dat ik tijdens de schuss naar beneden (snelheid zo’n 70 km?) geen ijzig stuk sneeuw ben tegengekomen. Zo grappig, voor mijn gevoel waren de schoenen, mijn schoenen dus, net nieuw. Terugrekenend blijken ze 25 jaar oud!

De derde was de auto die zich in de linkerflank van mijn Skoda Monte Carlo boorde. Ik zal in dat ene moment van onoplettendheid het driehoekbord met rode rand gemist hebben. Google maps deed mij geloven dat ik op een afgezonderde rijbaan zat en niet op het zelfde niveau een (voorrangs) weg zou kruisen.

“ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen” hoor ik mezelf nog denken.

Dan is Frankrijk op zijn best: een jong stel dat stopte, regelde de ambulance die mij naar het universiteitsziekenhuis in Dijon bracht, waar met alle mogelijke stralingsapparaten geen letsel geconstateerd werd. Hetzelfde stel nam de hond Bruno onder zijn hoede en bracht mij ' s avonds naar een hotel bracht waar de hotelier mij met een flinke pint feliciteerde op de goede afloop.

Blijk ik ook voor het eerst in mijn leven een all-risk verzekering afgesloten te hebben...

Het wachten is op de expert. Ik reken op total-loss. Alles beter dan leven in een rolstoel of opname in een ziekenhuis. Ik heb gewoon weer heel veel geluk gehad. En misschien zat André wel op een wolk, een hele grote dikke wolk.

Het verhuurseizoen start. Het huis is weer op orde. Er is ook veel ruimte voor vrienden en kinderen die langs willen komen. En ze komen ook. Een rijk gevoel de dagen te kunnen delen met mensen, en daaropvolgend weer mijn eigen domein te genieten.

Route 66, doen, wat je kunt! Voor nu nog een mooie 2e paasdag.

20230316_09303120230409_102128

1. Ron doppegieter:
    9 april 2023
    Weer een mooi verhaal. Mijn camper staat volgeladen met klus spullen om woensdag bij jouw aan te komen. Tot volgende week.
  2. Paul:
    9 april 2023
    Hoi annemarie,best een heftig verhaal gelukkig alleen maar materiele schade maar toch krijg je het voor elkaar om het weer mooi op te schrijven.en dat André op een grote wolk zat vindt ik helemaal mooi en ik denk dat het nog waar is ook.geniet van de Pasen en van het bezoek.blijf gezond en geniet van het leven. Dikke knuffel uit muiden.Renske en paul.
  3. Aletta de Nes:
  5. Yvonne:
    Poeh.. gelukkig goed afgelopen. Vrolijk Pasen 🐣
  6. Jan de Graaf:
    10 april 2023
    In la maison dieu, het huis van god, keek Anne Marie met die bekende ironische scheve glimlach naar dit moois en dacht nog even: nou, beetje uitkloppen, kan nog wel, toch? Ik ben ontzettend blij dat je hier heelhuids bent uitgekomen.
  7. Jan de Graaf:
  8. Tineke:
    10 april 2023
    Wow, wat heb jij een mazzel gehad! Vast het werk van jouw beschermheer op zijn grote wolk! Geniet van het voorjaar met al zijn pracht en pas goed op jezelf. Vrolijk Pasen!
  9. Shirley:
    Lieve Ann,
    Op een mooie en luchtige manier opgeschreven . Gelukkig met goede afloop! Je bescherm engel is goed bezig !
    Geniet van het nieuwe seizoen!
  10. Margreet Sala:
    11 april 2023
    Hi Anne Marie,
    De start van dit nieuwe jaar zul je niet snel vergeten!…….en allemaal engeltjes op je schouder!
    Al een nieuw vehikel aangeschaft of kan er nog wat opgekalefaterd worden?
    Ik wens je een heerlijk voorjaar in de Bourgogne toe , zonder al te gevaarlijke avonturen🙄.
    Tot gauw. 😘Margreet en Berthu
  11. Ariane De Brauw:
    11 april 2023
    Jezus Dop wat een verhaal! Gelukkig goede afloop. Hoe ben je thuisgekomen?? Wat een lief stel om je te brengen en de hond op te vangen !! Count your blessings, inderdaad! Kus
  12. José Stolk:
    12 april 2023
    Pffff goed afgelopen zeg, fijn zo'n bescherming vanaf zo'n grote wolk!
    Liefs!
  13. Anita:
    17 april 2023
    Wat fijn dat je deze blog hebt kunnen schrijven en dat je dit avontuur dus - Godzijdank - goed hebt doorstaan. 🙏😘