DOMWEG GELUKKIG

22 november 2020 - Crux-la-Ville, Frankrijk

20201122_090907 20201031_174143  20201122_094331 20201122_090919

Het is zondag. De zonnestralen wekken mij door het op het oosten gelegen raam. Ik krab het ijs van de ramen en gluur verwachtingsvol door de kras naar buiten. De warmte van de nacht huist nog in mijn pyjama, de koude begint op te trekken door mijn voeten. Ik zie wit gerijpte velden omzoomd door bronstige eiken. Enkele koeien staan als kastanjebruine stippen roerloos in de olijfgroene weide. De zon start haar speelse spel met de vorst.

De kabelgebreide trui en, vooruit toch maar een onderhemdje, schiet ik aan. Op deze dag, die net zo stil is als alle andere dagen, neem ik de tijd: tijd voor de tijd.

Mijn enige missie vandaag is het halen van brood, negen kilometer verderop. Het verstijfde landschap doet me ademloos mijn gaspedaal ingetrapt houden. Het afgepelde ijs op mijn voorruit biedt een uitvergroting van de eerste ervaring deze morgen. De omzoming op de krakende velden door eiken wordt overspoeld door weer weilanden met nog eens, nu grijzende, eikenbossen die dampend opgaan in de blauwe lucht die, zoals dat alleen de winter dat kan, steeds intenser blauw wordt, naarmate de zon haar terrein lijkt te veroveren.

Wanneer ik stop om dit landschap “life” te bewonderen komt een derde dimensie vrolijk kwetterende vogels, binnen. Het geluid kan niet harder of zachter.

Alsof het pauze is in de film, rijd ik het grijze vergrijzende dorpje St Saulge binnen. Op de vreselijk leuke en lieve vrienden T&R die hier wonen, valt er weinig te beleven; behalve het halen van eten in de supermarkt. Ik struikel over een kerstartikelen- schap. Het moet de mensen hoop brengen, deze lelijke verzameling van rood en goud. De hoop ligt buiten, aan jullie voeten, zou ik uit willen roepen.

Ik weet niet hoe snel ik weer terug moet naar de comfortabele stoel, in mijn auto, om weer te terug te keren naar de beelden van natuur: die nooit vervelen, niet lelijk te maken zijn en per seizoen, dag of uur veranderen.

Ik zet mij bij de haard, met een nespresso op de achtergrond Max Bruch en zijn opus 26. Domweg gelukkig!

20201122_092623IMG-20190925-WA0007

1. Margreet Sala:
    22 november 2020
    DankjewelAnnemarie! Wat een belevenis.... ijs op de ruiten! Hier nog ( wel) heel zacht weer! Verheug me ook op een laagje ijs! Gr van ons , Berthu en Margreet.
  2. Franske:
    22 november 2020
    wat fijn dat je zo kunt genieten van de dingen om je heen! hier ook heerlijk de natuur in geweest: strandwandelingen altijd fijn! tot snel!
  3. Madeleine Gunning:
    22 november 2020
    Ik krijg er heimwee van. Ik zie dat de kerstkleuren bij de Maxi prix dit jaar zilver en blauw zijn 😉
  4. Paul:
    22 november 2020
    hallo annemarie,jij bent weer in staat om tussen de opkomende zonnestralen en een kop nespresso weer een adembenemende kijk te geven op het landschap wat voor jou ogen ontwaakt.
    prachtig.groeten uit muiden.
  5. Tineke:
    23 november 2020
    Wat heb je de schoonheid om je heen weer prachtig verwoord! Domweg gelukkig in Frankrijk in plaats van in de Dapperstraat als je maar met aandacht om je heen kijkt! Knuf.
  6. Tante Ann:
    25 november 2020
    Lieve ANN. Wat doe je dat toch allemaal leuk, zo in je eentje en geniet er zo van.
    Hier nog wel mooi weer, geniet van alles.
    Lieve groet.
    Tante A.