HOOGNODIG

9 juni 2019 - Ligurië, Italië

Het is pas 10 uur in de ochtend. Ik ben vertrokken uit Camoglia. het is maar 30 minuten rijden naar mijn volgende doel, de heuvel over, wat een verrassing! hier beginnen de heuvels meer landinwaarts, de scherpte van zee, de weg en dan 45 graden omhoog is voorbij, Het is al behoorlijk warm. De thermometer geeft 32 graden aan. Volgens de park4night app moet ik in Santa Margarita Ligure bij de sportvelden zijn. Ik moet weer hoognodig. Met enige moeite vind ik het loos-en watertap punt. Er staat een auto in het smalle straatje in de weg en de eigenaar van die auto wil ook nog eens bij de waterkraan. De warmte werkt niet gunstig op mijn doorweekte lijf en humeur.

20190606_130338[1]20190605_122131Over de grens

Het is inmiddels 10 uur in de avond. Ik loop weg van het terras van hotel Helios waar ik zojuist enorm in de watten ben gelegd met twee heerlijke borden met visgerechten. De chef Yasr had het voor me klaargemaakt kwam het me persoonlijk aan tafel uitleggen: carpaccio van gerookte zalm, tonijn en gegarneerd met in zoetzuur ingemaakte uitjes. Verrukkelijk! Net als ik verwacht dat de rekening gebracht wordt, komt er nog een bord met lauwwarme inktvis, garnalen en kreeft. Er wordt nog eens bij geschonken. Het personeel heeeft de instructie me op alle wenken te bedienen.

Nu verzoek ik uitdrukkelijk om de rekening. Die komt niet. Yasr en de bediening bedanken me voor mijn komst.

Yasr, in 1996 in Italie blijven hangen als afgestudeerde chemicus. De koksopleiding in Lavagna gaan doen en nu chef in hotel Helios. ‘Je moet vandaag langskomen in mijn hotel, dan krijg je een drankje, ‘ zei hij nadat hij voor de vierde keer heel vriendelijk vroeg of ik zijn bidon nog eens wilde bij vullen omdat hij zijn auto aan het wassen was.

Waarom ook niet, dacht ik.

20190607_193134[1]20190607_194051[1]20190607_194520[1]20190607_200206[1]

1. Jean:
    9 juni 2019
    Wat bijzonder genereus en hartelijk.
    Leven als een god ... uit Frankrijk ;-)
  2. Tanya:
    9 juni 2019
    Heerlijk dat eten! En dat je daar alleen maar een bidon voor hoeft bij te vullen! Heb je dat drankje nog gehaald😂?
  3. Marjan:
    11 juni 2019
    Geven en nemen, mooi dat je deze simpele maar belangrijke levenshouding op je weg tegenkomt!
  4. Anne Dop:
    12 juni 2019
    Dank voor jullie reacties. Over waar God nu is zal ik het eens met Geert Mak hebben .
    Tanya, dat drankje werd uiteindelijk de maaltijd!