LA DONNA & HARTIG COURGETTE TAARTJE

1 september 2019 - Policoro, Italië

20190829_07120920190829_071703 20190829_07403520190829_080548

‘Beste heren, jullie kunnen me van alles aanbevelen over deze streek; ik beloof jullie dat ik alles zal opzoeken op Google. Het enige dat ik niet op Google zal vinden zijn dit soort interessante gesprekken.' Ik vond het best een diplomatieke zet om te ontkomen aan de opdringerige stroom van informatie.

Ik zit in een prachtig natuurpark in de strandtent van Felice (Oasis of bosco di pantano- Basilicata) en we zijn met Beppe en Rocco al de hele avond geanimeerd in gesprek. Over keuzes in het leven, over wat belangrijk is en ook erg lang over het onderwerp ”een vrouw in haar eentje in een camper”. Ik ben in het zuiden van Italië beland, begrijp je! Wanneer ik doorvraag, of het gevaarlijk is en welk gevaar me bedreigt krijg ik het geruststellende antwoord dat voor de Zuid- Italiaan de vrouw en het kind heilig is en ze er alles aan zullen doen hen te beschermen. Dat ìs de taak van een man: hij gaat met haar boodschappen doen, koopt met haar kleding; kortom hij doet àlles voor haar! Natuurlijk vraag ik wat de vrouw dan nog verder rest behalve poetsen en koken. En wat van de vrouw die heeft gestudeerd of een goede baan heeft? Beppe moet even nadenken. ‘ In haar werk is ze een andere persoon’. Ik begrijp er niks van. Geheel in lijn met de toon van het gesprek beginnen de mannen mij nu te vertellen waar ik naar toe moet: Rotondella waar ik een baksel uit de bakkerijk moest proeven maar ik mocht het niet kopen...na stevig aandringen ging het toch over de toonbank, Rocco Imperiale (de naam zegt het al, onbegaanbaar), het strand van Policore ( tja dat heeft wel veel moderne strandtenten maar ook veel muggen) en Matera! Matera schijn ik werkelijk iets aan gemist te hebben. Vooral nu de toegang je ontzegd wordt omdat er OO7 opnames gefilmd worden. Ik zal het googlen, beloof ik ze nogmaals.

Ondertussen heb ik nog een uitdaging te pakken. Ik ruik gas. En niet zo een beetje ook. Wanneer ik het gashokje induik met de fles zeepsop in de aanslag, hoor ik het sissen. Mijn vinger weet al snel te lokaliseren dat het gaat om de drukverdeler die het gas mijn camper instuurt naar de geiser, de verwarming (alsjeblieft niet nog meer warmte) en de twee gaspitten. Het systeem is Frans en fransen weten zich in alles te onderscheiden dus ook in de maten van koperen aansluitingen. Het scheelt maar één millimeter maar dat is voor gas meer dan genoeg. Italianen geven de moed in hulpvaardigheid nooit op dus nu rijd ik rond met een gashokje vol met allerlei niet werkende rammelende oplossingen.

Een oplossing werkt wel en dat is het eenpittertje, handig voor op de camping en dus ook voor mij. In een ander kastje reutelt een flinke hoeveelheid gasflesjes (lijken op verfspuitbussen) want ze zijn best snel leeg.

En nu gaat het grote kookfeest beginnen waarbij de zomer me wel een hele laffe voorsprong geeft.

COURGETTE TAARTJES

Ik ben een verwende eetster in die zin dat ik nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde wil eten. Daarbij komt het feit dat mijn koelkast een wassen neus blijkt en een slecht functionerende koelbox me ook allerlei beperkingen oplegt. Alleen maar leuk! Ik heb nog een restje strooikaas en de eieren zijn moe geschud, dus de dooier blijkt niet meer heel maar nog wel goed. Ik heb nog wat oud brood, omdat brood hier na een dag al hard is. En verder pronkte er een frisse courgette in de schappen die voor 49 cent de mijne werd.

De benodigdheden zijn voor één persoon

-        Een ei

-        Restje kaas fijngesneden of geraspt

-        Oud brood of meel of paneer meel of gekookte aardappel (het is het bindmiddel)

-        1 courgette; ongeveer 200 gram. Hoe kleiner hoe fijner van smaak

-        Beetje zout en peper eventueel kerriepoeder

Ik breek het ei in een schaal en kluts het los. Dan met mijn kaasrapsje sliert ik de courgette. Ik verkruim het brood en voeg de kaas toe. Met mijn- gewassen- hand, kneed ik het tot drie balletjes. Mijn courgette verliest nog veel vocht; dat vocht heb ik niet nodig. Ik verwarm olie in mijn tefal koekenpan en leg de platgeslagen balletjes erin en bak ze aan iedere kant ongeveer 3 minuten bruin. Dat bakken is de personal touch. Ik verhit de olie altijd flink en bak ze even aan, laat ze net niet verbranden en dan temper ik het vuur om ze door te laten garen en zelf nog even wat telefoon- appjes door te nemen. Voor de decoratieve lol leg ik er een zongedroogde of een echte tomaat bij. De vitamines heb ik in ieder geval op mijn bord liggen. Naar keuze een glas prik(water) of wijn…

20190830_11115320190830_113846

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bom:
    1 september 2019
    Dat door al die mannen beschermd te willen worden stelt ook mij genoeg gerust......Tegen de kooksessies van Doppie Oliver moet mijn kombuiskunst het tragisch afleggen. Ik neem een glaasje Prosecco prik uit t ruim om met t verhaal mee te kunnen leven. Alweer leuke fotoos. Die rol in de nieuwste 007 bewaren ze vast nog wel...