DE NATUUR REGEERT

2 juli 2023 - Bazolles, Frankrijk

20230528_090608

20230526_100423

De maand juni is mijn lievelingsmaand. Het weer is doorgaans stabiel, de avonden lang en mild, de natuur is fris en groen en om je heen buitelen de geurorgels over elkaar heen.

Daardoor had de verdrietige crematie van onze achtenzestigjarige huisoudste, uit het  zeven meiden tellende studentenhuis aan de Keizerstraat 35 te Utrecht, toch nog een mild kantje. Ook had deze traan nog een lach: de bloemen die we bestelden en het kaartje waarop we lieten schrijven ‘Te vroeg, lieve huisoudste!’ wisten we nog net op tijd te onderscheppen en ‘huishoudster’ te corrigeren.

In diezelfde week blies oom Rien              ‘s nachts zijn laatste adem uit. Oom Rien, de laatst overgebleven van het groepje jonge mannen dat zich in 1960 met vrouw en gezin installeerde in het net gebouwde forensen-wijkje in Huizen, in het componistenbuurtje. De mannen, ook mijn vader, reden iedere morgen naar Amsterdam, naar hun werk en dan werd de wijk eigendom van de moeders en vooral van ons, spelende kinderen die op straat heer en meester waren;af en toe gehinderd door een bak(kers)fiets of Kees de Melkboer. Oom Rien, ingenieur werkte voor een Amerikaans bedrijf en op zijn 40e kreeg hij al zijn ‘gouden handdruk’. Er werd gefluisterd en geroddeld; dit was toch gewoon ontslag? Rien nam met een grote glimlach afscheid van zijn laatste bewoning: een immense villa met oprijlaan en eigen tennisbaan, investeerde in tennishallen, richtte een eigen tennisclub en sportwinkel op. Dit alles met nog altijd een glimlach. De vriendenkring waar mijn ouders deel van uitmaakten is elkaar hun hele leven trouw gebleven. Hij is altijd getrouwd gebleven met zijn vrouw, die eerder stierf. Dat was het moment om van zijn penthouse naar een aanleunappartement te verhuizen, waar hij, sociaal dier als hij was, al snel een relatie kreeg. Ook zij stierf eerder. Oom Rien, inmiddels 92 jaar oud, verzot op zijn scootmobiel, maakte de fietspaden in de Bijvanck in Huizen onveilig door zich aan geen enkele limiet te houden. Hij ontmoette een scooterpartner en samen trokken ze er dagelijks de afgelopen 3 jaren er ronkend op uit. De glimlach bleef maar het hart gaf het op.

Drie dagen voor zijn overlijden had ik het geluk hem nog te spreken. Zijn kamer leek een fietsenstalling maar dan voor allerlei loopwagens. De elektrische rolstoel had zijn dochter nog weten te repareren (ik wist niet dat ze technisch was) en stond op te laden. Tijdens ons gesprek moest ik regelmatig kijken of het lampje al ‘groen’ was. Want dan kon hij met de rolstoel naar de garage, naar zijn scootmobiel, en hup weer de lanen op, de paden in. Hij vertelde me dat hij hoopte dat zijn leven snel over zou zijn. Maar hij was ook bang. Ik vroeg hem waarvoor hij dan bang was. ‘Ik ben bang voor hetgeen ik niet weet. Nu begrijp ik,’ vervolgde hij, ‘dat mensen die geloven het makkelijker hebben.’

Ik wist niet beter dan hem gerust te stellen met de woorden dat die God ook maar een naam is voor een natuur die haar eigen wetten en regels heeft.

De ingenieur, basketbalspeler, big- band lid, ondernemer en ras optimist is naar de eeuwige jachtvelden. Rare uitdrukking eigenlijk.

Diezelfde natuur leverde afgelopen week mijn eerste kleinkind af op Nieuw Zeelandse bodem. Een prachtig jongetje dat na 44 uur bevallen, net zoals zijn ouders overigens, even een paar dagen nodig had om bij te komen. Mijn zoon en zijn partner maken het goed, de baby is gezond, drinkt inmiddels bij mama. Nu zullen ze zich wel gaan richten op een naamgeving. Die is er een beetje bij ingeschoten. Ik ben een oma op afstand. Bordurend en breiend, probeer ik er een beetje in te geraken. Geen idee wat voor een oma ik ben. Gelukkig weten we niet alles.

IMG-20230701-WA0001

1. Tineke:
    2 juli 2023
    Dat waren dus even roerige tijden met tranen en vreugde. Hartelijk gefeliciteerd met je eerste kleinkind. Kan me voorstellen dat het kersverse ouderpaar even gevloerd was na 44 uur! De kleine heeft er zo te zien niet onder geleden. Wat een wijs koppie! Jij wordt vast de leukste grootmoeder die het kereltje zich kan wensen.
  2. Paul:
    2 juli 2023
    Gefeliciteerd annemarie,wat er in een jaar niet allemaal gebeuren kan.goede tijden slechte tijden.
    Terug denken aan het goede en genieten van het heden en wat komt zien we wel.
  3. Olga bibi segaar:
    2 juli 2023
    Gefeliciterd met je prachtige kleinzoon, groetjes uit de Abruzzo.
  4. Tante Ann:
    2 juli 2023
    Proficiat met je eerste kleinzoon. Pracht jongetje. Mooi verhaal schreef je, ja ik heb Rien ook nog wel gekend en vrouw, kinderen. Dit gelezen te hebben deed mij herinneren aan de zestiger jaren.
    Later in Huizen. Tijd vliegt voorbij.
    Goed leven gehad, en nu naar de eeuwige jachtvelden. It’s time to go.
    Zit al te wachten op je volgend reisverhaal.
    Lieve groet. Tante Ann.
  5. Franske:
    Mooi manneke!!
  6. Yvonne:
    Gefeliciteerd oma! Erg leuk kereltje en mooi verhaal weer van je. X Yvonne
  7. Jan de Graaf:
    2 juli 2023
    Dank je wel voor dit intieme cycle of life verhaal!
  8. Beatie:
    2 juli 2023
    Mooi relaas Anne! Pluk de dag en geniet ervan.
  9. Ron doppegieter:
    Gefeliciteerd omadop 😀😀😀
  10. Marjan:
    3 juli 2023
    Een nieuwe mijlpaal, gefeliciteerd prachtige oma met je kleinzoon!
  11. Ludy:
    5 juli 2023
    Gefeliciteerd met je 1e kleinkind lieve Anne!
  12. Shirley:
    9 juli 2023
    Ja verdrietig blijft het afscheid te nemen van mensen waar je van houdt en om geeft.
    De geboorte van een kleinkind/ lief nieuw mensje geeft weer veel vreugde
    Dank voor je verhaal Ann en geniet !