PLOEGEN IN HET LEVENSVELD

15 mei 2022 - Crux-la-Ville, Frankrijk

20220510_195543 20220510_191056

Aardige buurman en ik lopen het gerechtsgebouw van Nevers binnen. Vandaag zal de uitspraak zijn in de zaak: " boze buurman moet  haag naar twee meter terug snoeien, omdat de wet dat zegt en omdat ik uitzicht wil èn omdat boze buurman al jaren aan het treiteren is". Op “treiteren” kun je helaas geen rechtszaak aanspannen, maar op een ongeschoren heg wel.

De aardige buurman, een well to do Parijzenaar, bereid ik voor op de plattelands ambiance: het gebouw is oud en statig, het interieur met zijn macramé wandbekleding iets moderner.

Aardige buurman kijkt naar het twintigtal advocaten en fluistert me in het oor dat ze er hier wel heel erg armoedig uitzien met vergeelde flosjes en loszittende naden in hun advocaten-kostuums. Ook is hij verbaasd over het enorme aantal advocaten en de vele zaken die verdaagd worden. “In Parijs”, zo zegt hij “verdwijnt de advocaat na zijn zaak direct weer naar kantoor.”

Ik wordt opgeroepen en lees het verweer, door aardige buurman opgemaakt, voor. De advocaat van de tegenpartij ( de tegenpartij zit waarschijnlijk nu thuis zijn knuisten kaal te bijten) doet zijn verhaal, vol met leugens en onwaarheden. Ik schud verbijsterd en ontluisterd mijn hoofd. De rechter ziet het en vraagt of ik nog iets toe wil voegen. In vrij vlot Frans vertel ik dat ik de heg naar 2 meter wil! Dat de boze buurman daarvoor al een overeenkomst bij een gerechtelijke instantie had getekend, èn voeg ik er fluisterend aan toe “ het pleidooi zit vol leugens die ik kan bewijzen”.

Na onze zaak spreekt aardige buurman de eigenlijk zeer aardige advocaat van de duivel aan. Terwijl hij alvast een sjekkie draait krijgt hij een nogal on-Franse vraag: “wat vind je eigenlijk van je cliënten”? Nog on-Franser is het antwoord dat het hysterische mensen zijn, maar dat hij er wel lekker geld aan verdiend. Ik trek wit weg wanneer ik hoor dat dit soort burengeruzie soms wel 15 jaar kan duren. Op de terugweg vertelt buurman me dat in de Franse rechtspraak liegen heel gewoon, zelfs gebruikelijk, is. Ik schud verbaasd mijn hoofd.

De uitspraak is op 8 juli.

Ondertussen staat er meer op het spel. André, mijn geliefde, is na een aantal kleine herseninfarcten opgenomen in het ziekenhuis in Nederland. Inmiddels heeft een 2e infarct in de slagader zijn linker gezichtsgedeelte verlamd. Bij dat bericht spoedde ik mij vorige week van Frankrijk weer naar Nederland terug, rekening houdend met de ergste afloop. Ik viel als niet-moeder in de rampspoed- organisatie waarmee zijn zes kinderen en aanhang inmiddels mee te maken hadden. Niets dan lof voor de kinderen, en daar waar een tackeltje zich voordeed, deed ik lekker een stap achteruit. Wonderlijk genoeg houdt de rakker zijn levenslijn stevig vast. Het blijft spannend.

Weer terug naar Frankrijk en ik reken uit dat ik de afgelopen drie weken 7000km heb gereden. Mijn volgende auto wordt er een met cruisecontrol! De rust die in Frankrijk doorgaans op me afkomt manifesteert zich nu in een totaal omgeploegde tuin waar een nieuwe septic tank en afwatering in aangelegd wordt. Het is veel, maar mijn gestel wordt hier gek genoeg heel rustig van.De toekomst, die niemand kent, is ongewis.

Een portomonnee vol met dubbeltjes op zijn kant!

1. Jos Tjepkema:
    15 mei 2022
    Hou de moed erin het leven is niet eenvoudig
    dezer dagen.
    Lieve groet,Jos Tjepkema.
  2. Shirley:
    15 mei 2022
    Trots op jou dat je je hier zo moedig door heen slaat! Veel sterkte Anne , tot 20 mei midden in een verhuizing , geef even een seintje als je weer in Nederland bent, liefs Shirley
  3. Margreet Sala:
    15 mei 2022
    Gelukkig herken je ook nog af en toe rust in je leven; jullie , André en jij, gaan door een zware tijd. Veel sterkte en houd moed .
  4. Tineke:
    15 mei 2022
    Even je zinnen verzetten met knutselen aan je huis, wat je zo graag doet, om af te bollen van alle ellende, die ineens over je heen gekomen is, helpt vast en zeker. Je laatste bericht over lief was toch wel voorzicht hoopgevend. Straks ga je weer opgefrist terug naar Andre. Intussen passen de kinderen heus wel goed op hem. Sterkte met de strijd en liefs van ons allebei.
  5. Philippe Schoonejans:
    16 mei 2022
    Ook hier wens ik je sterkte met heg en, veel belangrijker, met Andre.
    Mooi verhaal als altijd.
  6. Paul:
    16 mei 2022
    dat krijg je er ook nog bij.maar gelukkig ben je een powerwoman die alles aan kan.
    maar er zijn grenzen!
    zet um op sterkte met alles.

groet uit muiden.
  7. Ellen:
    16 mei 2022
    Sterkte met André. Heel fijn dat je zoveel steun hebt van de buren. Je t'embrasse, Ellen
  8. Marijke:
    16 mei 2022
    Take care Annie ! Bewaak je grenzen ! Beterschap voor André!
    Mooi verhaald …..
  9. Marie-Renée Hoeks:
    24 mei 2022
    ... dat de dubbeltjes de goede kant oprollen, geluk is hierbij ook een factor, jij doet er alles aan!
    Sterkte en liefs voor André en jou xx
  10. Jan de Graaf:
    24 mei 2022
    In Nederland kennen wij een rijdende rechter als bron van vermaak. Zou je heel wat kilometers schelen! Gekheid op een stokje - heel veel sterke gewenst in deze zware tijden.